بههمت کانون پرورش فکری استان گیلان؛
بندرانزلی، مقصد اردوی یک روزه «کانونیاران» شد
اردوی یک روزه «کانونیاران» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در شهرستان بندرانزلی برپاشد.
بهگزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این اردوی یک روزه با حضور کارشناسان، مربیان و ۳۰ عضو فعال و کنشگر مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری سراسر استان گیلان که در کسوت سفیران فرهنگی کانون در مدارس به ایفاینقش میپردازند، ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ در شهرستان بندرانزلی برگزارشد.
هماندیشی و فراهمسازی بسترهای لازم برای آگاهی هرچه بیشتر کانونیاران با اهداف و رسالتها، آموزش شیوههای کتابداری، شرکت در کارگاه حال خوش زندگی و بازدیدهای علمی و تفریحی از جمله اهداف برگزاری این اردوی یک روزه بود.
جامعه مانوس با کتاب، به سعادت و فرزانگیمیرسد
کارشناس مسوول فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در آغاز برنامهها بهمیزبانی مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون انزلی، ضمن خوشآمدگویی به کانونیاران، از آنان به عنوان اعضای فعال در تمامی سنگرها و سفیران کانون در جامعه، مدارس و خانواده یادکرد و افزود: تلاشداریم با همراهی مربیان و اعضای کانونیار، در مسیر تحقق اهداف کانون حرکتکنیم.
اکرمالسادات حسینی در همینارتباط، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه را از اولویتهای کانون دانست و با بیاناینکه جامعه مأنوس با کتاب، به رشد، سعادت و فرزانگیمیرسد، توضیحداد: علاقهمندیم تا شاهد تعلق خاطرهرچهبیشتر کودکان، نوجوانان و بزرگسالان نسبت به یارمهربان باشیم و از ظرفیتهای کانونیاران برای تحقق این مهم بهرهمندشویم.
وی همچنین، همراهی کانونیاران در جریانسازی فرهنگی را با اهمیت توصیفکرد و ضمن اشاره به جشنوارههای قصهگویی، ویژهبرنامههای هفته کتاب و کتابخوانی و آیینهای هفته ملی کودک گفت: فعالیت بهعنوان کانونیار، بیانگر استعدادها و توانمندیهای کانونیاران است و از اعضای این مجموعه انتظارمیرود با افزایش آگاهی و مهارتهات فردی و اجتماعی، در نقش سفیران فرهنگی و یاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ایفاینقش بپردازند.
کتاب، نقطه مشترک فعالیتهای کانون است
مسوول حراست کانون استان گیلان هم از حاضران در این اردو بود و از اهمیت همراهی، همگرایی، فعالیتهای کتابمحور و حرکتهای مبتنی بر آموزههای اسلامی کانون پرورش فکری صحبتکرد.
جعفرمجیدی درهمین زمینه اظهارکرد: کتاب، نقطه مشترک فعالیتهای کانون بهشمارمیرود و ضرورتدارد یاورِهم، یار کانون و یاور «یار مهربان» باشیم؛ با کتاب زندگیکنیم و برای یادگیری، تلاش ویژهای داشتهباشیم.
مجیدی درهمینحال، از ضرورت پیشبرد برنامههای زندگی بر اساس باورهای دینی و بهرهگیری از نشانههای خداوندی سخنگفت و افزود: تمامی ذرات کائنات، آیه و نشانههای الهی است و چنانچه به این نشانههای راهگشای الهی توجهکنیم، زندگی سرشار از موفقیت خواهیمداشت.
کانونیاران، سفیران فرهنگی این مجموعهاند
کارشناس فرهنگی و رابط کانونیاران استان گیلان نیز از برنامههای پیش روی این مجموعه فرهنگی برای بهرهگیری از ظرفیتهای اعضای برگزیده و صدور ابلاغ برای کانونیاران جهت ارتباط موثر مراکز فرهنگی هنری و مدارس سخنبهمیانآورد.
الهام کمالپور ادامهداد: استفاده از قابلیتهای کانونیارانِ دارای ارتباط و مهارتهای اجتماعی بهعنوان کنشگر و سفیران فرهنگی کانون، از اولویتها محسوبمیشود و در این میان ضرورتدارد تا کانونیاران با حضور در شورای نوجوان و خانواده، نقشی موثر در معرفی کانون به خانواده، مدارس و جامعه ایفاکنند.
او درعینحال، به رسالتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در توسعه و نهادینهسازی فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اشاره و از کانونیاران دعوتکرد برای تحقق این هدف و غنیسازی کتابخانههای مدارس نقشآفرینباشند.
کانون برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی تلاشمیکند
کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان هم با برپایی کارگاه حالخوشزندگی به آموزش مهارتهای هشتگانه و ارایه راهکارهایی برای مثبتاندیشی و حضور موثر در خانواده، مدرسه و اجتماع پرداخت.
صغریقامتیمقدم در آغاز صحبتهای خود به ناخرسندی برخی از افراد با وجود دارابودن خانواده، دوستان، شغل و موقعیتهای اجتماعی خوب اشاره و ریشه این نارضایتی را در عدم مثبتاندیشی و مهارتهای ارتباطی جستجوکرد.
او برهمیناساس نیز از برنامهریزی کانون برای مخاطبان ۱۲ تا ۱۸ سال این مجموعه و برگزاری کارگاههای آموزش حال خوش زندگی سخنگفت و در قالب فعالیتهای کارگاهی، تصویری از اثربخشی این کارگاهها به نوجوانان حاضر در این نشست ارایهداد.
قامتیمقدم توضیحداد: نوجوان «خودباور»، «جراتمند»، « امیدوار»، « خوشبین»، «معنوی»، «شاد و بانشاط»، «ماهر در روابطمثبت» و «هوشمندهیجانی» از جمله کارگاههای حالخوش زندگی است و نقشی موثر در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و جلوگیری نابهنجاریها ایفامیکند.
وی درپایان صحبتهای حود همچنین با ارایه فرمهای مثبتاندیشی از حاضران برای تکمیل این برگهها و سنجش ویژگیهای شخصی دعوتکرد.
همراهیکانونیاران با مربیان کانون ضرورتدارد
سیدهمریم حسینی کیسمی، کارشناس فرهنگی کانون استان گیلان هم طی برپایی این اردوی یکروزه، به آموزش شیوه کتابداری در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت.
وی شیوه کتابداری در کانون پرورش فکری را مبتنی بر روش ابداعی ملویلدیویی، کتابدار نامآشنای آمریکایی دانست و گفت: این شیوه، اساس چیدمان کتاب در مراکز فرهنگی هنری کانون بهشمارمیرود.
حسینی کیسمی اضافهکرد: در شیوه دیویی یا دهدهی، کتابها بر اساس موضوع دستهبندی میشوند و شرایطی مناسب برای دسترسی کودکان و نوجوانان به کتاب فراهممیکند.
او درهمینحال از اهمیت فراگیری شیوههای کتابداری و همراهی کانونیاران با مسوولان و مربیانمراکز در تمامیزمینهها، بهویژه فعالیتهای کتابداری صحبتکرد و این مهم را بستری برای افزایش آگاهی و توانمندی اعضای برگزیده کانون ارزیابیکرد.
رادیونمایش و تئاتر کانون راهاندازیمیشود
کارشناس هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان هم از سازوکارهای انجمنهای تخصصی عکاسی و سرود برای کانونیاران سخنگفت و از اعضای علاقهمند برای حضور در این انجمنها دعوتکرد.
مریمابراهیمیفر همچنین از راهاندازی «رادیونمایش و تئاتر» در کانون پرورش فکری خبرداد و افزود: برای تحقق این مهم برگزاری کارگاههای آموزشی در دستورکار قرارمیگیرد.
او در ادامه، با تشریح گستره فعالیتهای مرکز آفرینشهای هنری کانون گفت: فعالیت سرود نیز از جمله برنامههای مورداستقبال این مرکزبهشمارمیرود و در این میسر استفاده تلاشداریم از ظرفیتهای کانونیاران برای ایجاد پلهای ارتباطی میان گروههای سرود کانونی و مدارس استفادهکنیم.
ادامهبخش برنامههای این اردوی یک روزه در ۱۷ مرداد ۱۴۰۳، بازدید کانونیاران از کاخ موزه و خانه محیطزیست و پرندگان تالابی و همچنین، اسکله شهرستان بندرانزلیبود.
صحبتهای کارشناس کاخموزه در ارتباط با پیشینه و تاریخچه این بنای تاریخی و سخنان سمانه زراعتپرور، کارشناس اداره محیطزیست شهرستان در ارتباط با ویژگیها و شاخصههای زیستمحیطی شهرستان، نمایش فیلم و اهدای بستههای فرهنگی به کانونیاران، ازدیگر برنامههای این روز بهشمارمیرفت.